السلام عليكم

Friday 19 June 2009

10 TOKOH SARJANA ISLAM

HAYATI PERJUANGAN 10 TOKOH SARJANA ISLAM

MUNGKIN tiada kaitan antara tragedi pembunuhan 11 jemaah yang sedang bersolat Isyak termasuk imam yang mati ditembak oleh sekumpulan lelaki di Masjid Al Furqan, Kampung Air Tempayan di daerah Cho-ai-rong, Narathiwat, selatan Thailand baru-baru ini, dengan buku yang menjadi ulasan pada minggu ini.

Tetapi apa yang boleh kita katakan adalah kesedihan (atau lebih tepat kekecewaan yang teramat sangat)!
Di kala kita begitu merindui akibat kehilangan ulama-ulama Islam yang berpengaruh ini, luka yang sedia ada bertambah pedih dengan siri pembunuhan terhadap umat Islam di merata ceruk dunia.

Malah sehinggakan untuk umat Islam bebas beribadat di rumah ibadat kita sendiri pun, mereka diserang tanpa dapat mempertahankan diri langsung!

Sedangkan sebagaimana yang memetik kata-kata ulama terkemuka Syria, Mustafa al Syibai'y diambil dari buku ini, beliau berkata; "Prinsip-prinsip peradaban Islam mengharamkan peperangan, tidak boleh menyerang, merampas harta benda dan menghina kehormatan sesuatu bangsa."

Beliau mengambil contoh wasiat sahabat besar Rasulullah, khalifah Islam Saidina Abu Bakar kepada para tentera Islam yang berbunyi;
"Jangan menyeksa, jangan membunuh anak-anak kecil, warga tua dan kaum wanita. Jangan menyembelih kambing, lembu ataupun unta kecuali untuk dimakan. Kamu akan melalui orang yang sedang bertapa di kuil-kuil maka biarkanlah mereka dengan apa yang mereka lakukan."

Jadi nampakkah kita perbezaan yang cukup besar apabila prinsip Islam sama ada dalam zon peperangan atau tidak, yang tidak akan menganggu mereka yang sedang bertapa (beribadat) di kuil-kuil tetapi dengan kejadian yang begitu tragis berlaku di Masjid Al Furqan itu?

Apabila berlaku pelbagai penindasan terhadap umat Islam sebegini, di saat-saat inilah menyebabkan kita begitu merasakan kehilangan para ulama.
Tidak bermakna andai mereka masih hidup, maka bermakna kejadian-kejadian seperti ini tidak akan berlaku.

Malah sewajarnya apabila mereka sudah tiada di muka bumi ini, maka kita yang masih hidup ini perlu mengingati dan mengambil pengajaran dari segala apa yang telah diperjuangkan oleh ulama-ulama berkenaan semasa hayat mereka.

Penulis buku ini yang kini pensyarah di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) benar-benar melakukan apa yang disifatkan sebagai tanggungjawab fardu kifayah apabila dalam ruangan dan halaman yang cukup terhad. mampu membawakan kepada kita untuk menghayati perjuangan 10 tokoh sarjana Islam yang terbilang ini.

Tokoh-tokoh yang dimuatkan dalam buku ini terdiri daripada:

1) Tokoh Kebangkitan Syria (wakil Ikhwan di Syria) - Mustafa Al Syiba'iy (1915-1964)

2) Ulama Reformis dan Ahli Falsafah, Mesir - Dr. Yusuf Musa (1899-1963)

3) Tokoh Pembaharuan Universiti Al Azhar, Mesir - Mahmud Shaltut (1893-1963)

4) Pemikir Islam Unggul Mesir - Muhammad Imarah (1931-kini)

5) Pemikir Dakwah dan Pembela Islam - Muhammad Al Ghazali (1917-1996)

6) Ulama Rabbani India - Abu Hassan Ali Al Nadawi (1914 - 1999)

7) Imam Masjid Al Azhar - Sheikh Ismail Sodiq Al Adawi ( 1934 - 1998)

8) Tokoh Tafsir Mesir Abad ke21 - Sheikh Muhammad Al Mutawalli Al Sya'rawi (1911-1998)

9) Pakar Tafsir dan Fikah Terkenal Abad ini - Dr Wahbah Al Zuhayli (1932 - kini)

10) Tokoh Dakwah dan Pendidik Umat Islam Abad ke 21 - Dr. Yusuf al Qaradawi (1926 - kini).

Apabila kehilangan mereka umpamakan sahaja seperti seperti kata Imam Baihaqi; kematian seorang ulama umpama bintang yang hilang sirna di antara bintang-bintang dan matinya satu kabilah itu adalah lebih ringan musibahnya berbanding matinya seorang yang alim.

Buku ini telah diulang cetak buat kali kedua, iaitu sebanyak hampir 10,000 naskhah dan telah habis terjual setelah mula diterbitkan pada tahun ini.
>Dipetik daripada bicara agama Utusan Online

No comments:

Post a Comment